Dan is het eindelijk de dag van de race. Eerst is er een opwarmronde, om zich daarna op te stellen in de kwalificatievolgorde, de grid. Mocht eventueel een auto afslaan voorafgaand aan de opwarmronde en alle auto’s zijn hem gepasseerd, dan moet deze coureur aan het einde van het veld starten en dus niet op zijn kwalificatiepositie. Zijn niet alle auto’s gepasseerd dan mag hij wel alsnog zijn kwalificatiepositie innemen. Als er op het laatste moment problemen met de auto zijn mag de coureur ook vanuit de pitstraat starten. Hij moet dan wel wachten met starten tot alle raceauto’s de pitstraat zijn gepasseerd.
Race informatie
Boven het circuit hangt een lichtsysteem wat de start van de race aangeeft, en met vlagsignalen krijgen de coureurs informatie tijdens de race. Een Grand Prix duurt niet langer dan twee uur, meestal duurt het gemiddeld 90 minuten. De afstand is gelijk aan het kleinste aantal rondes dat de 305 km overschrijdt, in Monaco is dat 260 kilometer. Tijdens de race mag er gestopt worden in de pitstraat om bijvoorbeeld banden te vervangen, maar er mag sinds 2010 niet meer bijgetankt worden. Tijdens de rode vlag mogen er spoedreparaties uitgevoerd worden, nieuwe banden gemonteerd en kan er zelfs een sanitaire stop gepleegd worden. De auto opnieuw afstellen mag niet.