Er is ook nog een KERS-systeem, wat staat voor ‘Kinetic Energy Recovery System’. Dit is een techniek die sinds 2009 wordt gebruikt in de Formule 1. Ieder team mag zelf bepalen of ze wel of niet dit systeem in hun auto’s monteren. Het KERS-systeem zet de kinetische energie die bij het remmen vrijkomt om in elektrische energie. Deze energie wordt dan weer opgeslagen in de accu en kan vervolgens worden gebruikt bij het accelereren.
Een power boost
De coureur kan zelf het gebruik van KERS doseren, waardoor hij het meerdere keren per ronde kan gebruiken. Om een voorbeeld te geven: door KERS ontstaat er een power boost van maximaal 6,67 seconden per ronde en die maximaal 60 kW (81,67pk) bevat. Zodra de coureur over de start/finish rijdt wordt deze 6,7 seconden tijdslimiet automatisch gereset.
Wel of niet gebruiken?
KERS kan een positieve invloed hebben bij de start van de wedstrijd of op de rechte stukken. Op een bochtig circuit zoals Monaco heeft de coureur er dus niet zoveel profijt van, en het team zal dus per circuit bekijken of KERS ingezet moet worden. Het systeem zorgt namelijk ook voor een gewichtstoename van de auto, en dat kan weer een negatieve effect hebben. Niet veel teams maken nog gebruik van KERS.